|
Post by Jasper on Jul 30, 2005 21:35:33 GMT 1
Het is natuurlijk een voor sommigen onmogelijk te beantwoorden vraag. Persoonlijk heb ik meerdere belangrijkste boeken, allemaal in verschillende contexten en disciplines.
Maar de vraag is toch: wat is je 'belangrijkste' boek?
|
|
|
Post by Jasper on Jul 30, 2005 21:59:21 GMT 1
Eén van mijn belangrijkste boeken is 'Ulysses' uit 1922 van de Ierse schrijver James Joyce (1882-1941).
Ik heb het gelezen in mijn eindexamenjaar op de middelbare school. Uit vrije wil en eigen keuze natuurlijk. Met afraden van de docent, natuurlijk.
Ik las het in een zelf opgesteld plan, met alles wat de man geschreven had vanaf het moment dat hij begon met 'Ulysses' tot het moment dat het af was, plus de (beroemde) biografie door Richard Ellmann. Dat hield in: zijn debuutroman 'A Portrait of the Artist as a Young Man', zijn (enige) toneeltekst 'Exiles', zijn gedichtenbundel 'Chamber Music' en het nooit voor publicatie bedoelde 'Giacomo Joyce' (postuum opgedoken/uitgegeven persoonlijk boekje).
Voor mij is 'Ulysses' al die geschriften samen.
Het heeft mij enorm gestuurd en gestimuleerd in het bepalen van wat ik van schrijven en mijn eigen rol daarin vind.
Ik las hem (uiteraard) in het Engels. Wat later kwam de (belangrijke) nieuwe Nederlandse vertaling uit. Die heb ik nooit gelezen.
Groetje,
Jasper
|
|